Catan
navigare
Acasa Stiri Comanda online Prof. Easy FAQ: Intrebari frecvente Contact Informatii Facebook

Faq

Sumar

A. Jocul, Constructii si Asezari

B. Carti de resurse si carti de dezvoltare

C. Hotul

D. Comert

E. Detalii despre turul de joc

A. Jocul, Constructii si Asezari

Cum functioneaza comertul in porturi? Este necesar sa dai bancii 3 carti cu resurse de acelasi tip sau pot fi de tipuri diferite (de exemplu, un jucator doreste o carte cu lana si face comert la portul cu “?”. Este posibil sa dea la schimb 2 carti cu minereu si una cu caramida, sau este necasar ca toate cartile sa fie identice, de exemplu, 3 carti cu minereu?)?

Cand un jucator face comert pe mare, este necesar ca toate resursele oferite la schimb sa fie identice. In mod normal, este necesar ca jucatorul sa ofere 4 carti cu resurse identice pentru a primi o alta carte cu resurse de la banca. Daca stapaneste un port, jucatorul poate efectua schimbul la o rata de schimb mult mai buna. La un harbor “?”, poti oferi la schimb doar 3 carti cu resurse identice in loc de 4. Singurul avantaj al portului este o rata de schimb mai buna, dar resursele tot trebuie sa fie identice.

Cand este randul meu, pot construi cate drumuri, asezari si orase doresc sau pot construi doar un singur lucru?

Cand este randul tau poti construi cat de mult iti poti permite sa platesti. Atata timp cat ai resurse, poti continua sa construiesti oricat de mult doresti.

Poti plati pentru a construi o asezare si apoi un oras intr-un singur rand (daca ai indeajuns resurse)?

Da. Poti construi o asezare si imediat o poti transforma intr-un oras intr-un singur rand. Este necesar sa poti plati atat pentru asezare cat si pentru oras.

In timpul jocului, este posibil sa construiesti o asezare si un drum cand iti este randul si sa le asezi oriunde pe insula (fara legatura cu celelalte drumuri), la fel ca la inceputul jocului?

Nu. La inceputul jocului sunt doua tururi de joc in care fiecarui jucator ii este permis sa plaseze o asezare si un drum oriunde pe insula. Dupa aceste doua tururi de joc initiale, se aplica regulile normale de constructie. Aceste reguli sunt descrise in amanunt in pagina X a Regulilor de Joc. Noi drumuri pot fi construite numai in continuarea altor drumuri, asezari si orase existente si care se afla in posesia aceluiasi jucator. Noi asezari pot fi construite doar in continuarea unui drum existent. Deci, dupa cele doua tururi initiale, nu mai poti construi o asezare si un drum oriunde pe insula, ci numai in portiunea de insula unde deja ai creat o retea de drumuri si asezari.

Ce se intampla cand nu toate drumurile sunt deja asezate pe insula? Poti folosi altceva sau iti este permis sa contruiesti doar 15 drumuri maxim?

In Colonistii din Catan exista o limita stricta in ceea ce priveste cat poti construi. Asadar, daca ai construit toate cele 15 drumuri in culoarea ta, nu iti mai este permis sa mai construiesti alte drumuri in plus in timpul jocului. Similar, ai o limita maxima de 5 asezari (desi daca transformi o asezare in oras, o poti reconstrui mai tarziu in alt loc) si 4 orase. Toti jucatorii ar trebui sa aiba exact acest numar de piese la inceputul jocului.

Daca jucatorul A are un drum cu marimea de 5 piese, si jucatorul B contruieste mai apoi si el un drum cu marimea de 5 piese, cine obtine cartea speciala Cel Mai Lung Drum? Daca interpretam regulile literal, se pare ca jucatorul A tine in continuare in posesia sa cartea speciala pana cand alt jucator construieste un drum MAI LUNG (de exemplu 6 piese sau mai mult), ceea ce inseamna ca primeste cartea jucatorul care nu numai a construit cel mai lung drum, dar primul cel mai lung drum. Este corect? Sau cartea speciala trebuie cedata bancii atunci cand 2 sau mai multi jucatori au drumuri cu aceeasi lungime?

Daca un jucator are cel mai lung drum, va retine cartea speciala cu Cel Mai Lung Drum si cele 2 puncte castigatoare corespunzatoare pana cand alt jucator va construi un drum mai lung. Asadar, jucatorul B va trebui sa construiasca un drum format din cel putin 6 piese pentru a lua cartea speciala de la jucatorul A. Desigur, intre timp jucatorul A isi poate lungi drumul, si atunci jucatorul B va trebui sa construiasca si mai multe segmente pana cand va obtine cartea speciala.

Cartea speciala Cel Mai Lung Drum este retinuta de proprietarul curent pana cand unul dintre urmatoarele doua lucruri se intampla:

1. Un alt jucator construieste un drum care este mai lung decat cel mai lung drum al celui care detine cartea. In acest caz, propietarul noului cel mai lung drum obtine cartea speciala.

2. Cel mai lung drum este intrerupt de constructia unei noi asezari de-a lungul lui (retine regula de distanta dintre asezari). In acest caz, toti jucatorii vor trebui sa verifice cine are cel mai lung drum. Daca un singur jucator are cel mai lung drum (poate fi si cel care detine deja cartea speciala) acel jucator ia cartea si cele doua puncte castigatoare. Daca doi sau mai multi jucatori au cele mai lungi drumuri de aceeasi marime, sau daca nimeni nu are un drum de cel putin 5 segmente, nimeni nu va lua cartea speciala, care va fi inapoiata bancii. Cand un jucator va construi cel mai lung drum, de cel putin 5 segmente, var primi cartea speciala asa cum este normal.

In calcularea celui mai lung drum, se poate alege orice segment al drumului si apoi numara segmentele in orice directie? Acest lucru este important numai cand un drum contine toate laturile unui hexagon, si apoi un alt segment in afara acelui hexagon. Inseamna ca ai un drum lung de 7 segemente? Prietenii mei incearca sa imi spuna ca un drum in jurul unui hexagon nu conteaza pentru ca nu este in linie dreapta, ci doar o mare rascruce.

In calcularea celui mai lung drum, poti numara cea mai lunga ramificatie. Asadar, daca ai un inel de 6 segmente, il poti considera cu lungimea 6, numai daca acolo se termina drumul. Considera doua exemple: Exemplul descris de tine este un drum cu lungimea 7. Acesa este un inel cu un o singura ramura in afara lui. Asadar ai putea sa mai adaugi segmente in continuarea ramurei din afara lui, pentru a creste marimea totala a drumului. Daca insa ai avea un inel cu doua ramuri distincte si neconectate intre ele in afara lui, poti numara de-a lungul inelului doar intr-una din cele doua directii. Poti numara cea mai lunga directie, dar nu vei putea folosi toate cele 6 segmente din hexagon. Cel mai lung drum nu trebuie sa fie neaparat in linie dreapta. Poate fi un drum intortocheat sau in inel. Intotdeauna vei putea folosi cea mai lunga rascruce cand calculezi cel mai lung drum.

Un inel in jurul unui hexagon este un drum cu marimea 6. Are marimea 6 pentru ca poti incepe numaratul intr-un punct si poti merge intr-o singura directie pana ajungi inapoi de unde ai plecat, fara nici o ramificatie.

Un inel in jurul unu hexagon si o ramificatie inseamna un drum cu lungimea 7.

Un inel in jurul unui hexagon cu 2 ramificatii, cat de lung este drumul? 6 daca ai numara de la o ramificatie la cealalta, 7 daca consedri exemplul de mai sus si ignori una din cele doua ramificatii. Lungimea corecta este 7, consideri inelul in jurul hexagonului plus o ramificatie, ignorand cealalta ramificatie.

In acest caz lungimea este 8. Poti considera ramificatia cu lungimea 2, plus cele 6 segmente din jurul hexagonului, ignorand ramificatia cu lungimea 1.

Doua inele conectate de un „pod”. Poti incepe numaratoarea din interiorul inelului din stanga, de langa pod, numeri toate segmentele de-a lungul hexagonlui, si ai ajuns in acelas loc, numeri apoi podul, si apoi toate segmentele hexagonului din dreapta. In total, marimea 13. Poti numara lungimea unui drum de-a lungul oricarui set de elemente conectate intre ele atata timp cat nu vei numara nici un segment de doua ori.

Asezarile altor jucatori pot intrerupe un drum al unui jucator?

Da, asezarile pot intrerupe drumurile altor jucatori. Daca jucatorul folosind culoarea albastra are un drum de 6 segmente si jucatorul folosind culoarea rosie construieste o asezare intre doua din segmentele albastre, se spune ca drumul jucatorului folosing culoarea albastra este intrerupt. Un drum intrerupt nu poate fi folosit in intregime pentru a obtine cartea speciala Cel Mai Lung Drum. Asadar, daca jucatorul ce foloseste culoarea rosie a construit asezarea intre segmentul numarul 4 si numarul 5 al drumului de culoare albastra, atunci jucatorul care foloseste culoarea albastra a ramas doar cu cel mai lung drum de 4 segmente, care nu se califica pentru a obtine cartea speciala.

Dar, un drum intrerupt poate fi folosit in continuare pentru a construi. Asadar jucatorul ce foloseste culoarea albastra inca mai pote construi o asezare la capatul celui de-al 6-lea segment, chiar daca cel ce foloseste culoarea rosie i-a intrerupt drumul (regulile de distanta trebuiesc urmate insa).

Daca ai un drum care a fost intrerupt pentru ca cineva a plasat o asezare pe drumul tau, mai poti continua sa construiesti (fie o asezare fie mai multe segmente de drum) la capatul drumului chiar daca cineva l-a intrerupt la jumatate?

Da. Poti construi noi drumuri si asezari oriunde ai construit deja. Daca un drum intrerupt nu mai poate fi folosit in intregime pentru a calcula cel mai lung drum, nu inseamna insa ca nu mai poti construi. Poti construi pe ambele parti ale drumului intrerupt. Bineinteles daca o asezare a unui alt jucator a blocat drumul, nu mai poti construi de cealalta partea a asezarii daca nu aveai deja construit drum acolo. Mai poti construi pe ambele parti numai daca aveai deja drum construit pe ambele parti ale asezarii care a efectuat intreruperea.

Poate un jucator castiga daca nu este randul lui de joc? De exemplu, cand este randul altui jucator, cineva isi aduce aminte ca are o carte cu un punct castigator si aceasta carte impreuna cu celelalte puncte acumulate ii confera 10 puncte. Poate castiga in timpul randului altui jucator sau este necesar sa astepte sa ii vina randul pentru a juca cartea cu punctul castigator si a se declara invingator?

Poti castiga doar cand iti vine randul. Daca intr-un fel sau altul castigi indeajuns puncte pentru a fi invingator in timpul randului unui alt jucator tot este necesar sa astepti sa-ti vina randul. Dar, poti declara victoria oricand din momentul in care iti vine randul, chiar si inainte sa arunci cu zarul. Insa, daca un alt jucator castiga 10 puncte pana iti vine randul, acel jucator va fi declarat invingator, chiar daca tu ai acumulat 10 puncte primul.

^ Inapoi la Sumar ^

B. Carti de resurse si carti de dezvoltare

Daca banca are cateva carti cu resurse ramase, dar nu indeajuns pentru toti jucatorii care ar trebui sa le primeasca, ce se intampla? Jucatorii primesc la rand incepand cu cel care este la rand sa joace? Sau nimeni nu primeste carti?

Daca banca nu are indeajuns resurse sa plateasca toti jucatorii, nimeni nu primeste nici o resursa.

Este adevarat ca numarul de carti care le ai in mana este o informatie disponibila tuturor jucatorilor? In mod specific, este necesar sa arati cat carti de dezvoltare ai, dar inca nu ai jucat? Sau le poti ascunde sub masa de joc sau in buzunar?

Numarul de carti care le ai in mana este informatie publica. Identitatea lor, nu. Daca un jucator intreaba de exemplu chiar inainte de a muta hotul cate carti de resurse ai in mana, trebuie sa ii raspunzi corect. Aceeasi regula se aplica si pentru cartile de dezvoltare si progres. Numarul fiecarui tip de carte care il ai in mana este informatie publica, dar nu si identitatea lor.

In jocul Colonistii din Catan, este posibil sa ascunzi cartile cu resurse sub masa, in asa fel incat nimeni sa nu vada cate ai? As aprecia daca puteti raspunde la aceasta intrebare.

Nu, nimeni nu poate ascunde carti sub masa (sau in orice alt loc). Numarul de carti care le ai in mana este intotdeauna informatie publica. Numai tipul cartilor poate fi tinut secret.

Ce se intampla atunci cand toate cartile de dezvoltare sunt folosite? Le amesteci din nou pe cele folosite? Sau continui jocul fara ele

In cazul rar in care toate cartile de dezvoltare sunt cumparate, nici un jucator nu mai poate cumpara alte carti de dezvoltare. Este similar cu momentul in care construiesti toate cele 15 segmente de drum. Jocul continua, doar ca nu mai poti construi drumuri. In mod normal un jucator ar fi trebuit sa invinga pana in momentul in care banca nu mai dispune de carti de dezvoltare, acest lucru nu ar trebui sa se intample in prea mult din jocurile tale.

Daca un jucator primeste o carte de dezvoltare care nu o poate folosi ( de exemplu, construtii de drumuri cand nu mai are nici un segment de drum de folosit), poate sa o dea la schimb pentru o alta resursa?

Cartile de dezvoltare nu pot fi schimbate pentru nici un motiv. Daca ai tras o carte de dezvoltare care nu iti este de folos, atunci, imi pare rau, dar ai avut ghinion.

Cand joc o carte cu Soldat, mai are vre-un rol in joc? In alte cuvinte, cand obtii o carte cu Soldat si nu o joci (nu muti hotul), acea carte poate fi folosita pentru cea mai mare armata? Sau numai cartile jucate conteaza?

Numai cartile Soldat jucate conteaza in numaratoarea pentru cea mai larga armata. Cartile din mana nu conteaza. Cand joci o carte Soldat trebuie sa o tii pe fata asa incat toti jucatorii sa poata vedea cate carti Soldat ai jucat. In acest fel este usor de observat cine are Cea Mai Larga Armata!

Cand joc cartea Monopol si numesc o resursa, toti jucatorii imi vor dar cartile lor cu acea resursa. Cartea Monopol sta pe fata pentru restul jocului, si ceilalti jucatori continua sa imi ofere resursele lor de acel tip( adica, controlez toate productia acelei resurse din acel moment in colo)? Sau cartea Monopol are efect o singura data?

Cartea Monopol are efect o singura data, cand o joci prima oara. Dupa aceea este lasata pe fata asa incat toti jucatorii sa stie ca a fost jucata. Colonistii nu este un joc de numarat carti, deci toate cartile jucate raman informatie publica. Trist, dar nu poti continua sa primesti resurse dupa ce cartea Monopol a fost jucata o data.

Daca obtin un punct castigator printr-o carte de dezvoltare, trebuie sa arat punctul castigator celorlalti jucatori sau pot sa o tin cu fata in jos (asa incat nimeni sa nu stie cate puncte castigatoare am)?

Cartile de dezvoltare cu puncte castigatoare pot fi tinute in secret sau jucate. Nu exista nici un motiv sa le joci insa pana nu obtii indeajuns puncte pentru a invinge. Aceste carti iti confera puncte castigatoare pe care le poti ascunde pana in momentul cand ai indeajuns puncte ca sa castigi jocul.

Stiu ca pot juca cate carti cu puncte castigatoare am cand imi este randul. Intrebarea mea este, pot juca alte tipuri de carti de dezvoltare (cum ar fi cartea Soldat) in acelas timp, cand imi este randul?

Da, poti juca cate carti cu puncte castigatoare doresti in acelas timp cu alte carti de dezvoltare cand este randul tau.

^ Inapoi la Sumar ^

C. Hotul

Daca dai cu zarul un 7, si muti hotul, trebuie sa renunti la jumatate din cartile tale daca ai 8 carti sau mai mult?

Da, cand zarul arata 7, fiecare jucator trebuie sa verifice cartile din mana. Toti cei care au 8 sau mai multe carti in mana, chiar si cel care muta hotul daca este cazul, trebuie sa renunte la jumatate din cartile din mana.

Poate hotul bloca dreptul de folosinta al unui port (asumand ca este langa o asezare) in plus fata de blocarea productiei pentru acel hexagon?

Hotul nu poate bloca dreptul de folosinta al unui port pentru o mai buna rata de schimb. Hotul blocheaza doar productia hexagonului pe care se afla.

Daca voi folosi cartea cu Soldat pentru a muta hotul, este necesar ca toti cei care au mai mult de 7 carti in mana sa renunte la jumatate dintre ele, sau acest lucru se aplica doar cand zarul arata 7?

Este necesar sa renunti la jumatate din carti numai cand se da un 7 cu zarul. Soldatul iti da dreptul sa muti hotul si sa blochezi productia altor jucatori. Cartea cu Soldat nu oblige jucatorii sa renunte la jumatate din carti daca au mai mult de 7 in mana.

^ Inapoi la Sumar ^

D. Comert

Pot oferi carti cu resurse gratis sau in schimbul unor favoruri (cum ar fi de exemplu sa conving un alt jucator sa nu mute hotul langa orasul meu)?

Comertul legal implica schimbul de carti de resurse intre jucatori. Fiecare jucator trebuie sa obtina cel putin o carte in schimb, altfel nu este considerat un schimb. Nu poti oferi carti cu resurse gratis. Trebuie sa obtii ceva pentru ele. De asemenea nu poti oferi carti cu resurse altui jucator ca un fel de mituire, pentru ca nu vei obtine nici o carte in schimb.

Este urmatorul lucru legal? Jucatorul A ofera jucatorului B (care are in posesie un port cu o rata de schimb de 2 oi pentru 1 carte) o carte cu resurse la alegerea sa daca se ofera sa dea doua oi la schimb?

Raspunsul depinde de cine este la rand. Jucatorul B poate folosi portul doar daca este la rand. In exemplul tau, daca este randul jucatorului A, jucatorul B nu poate folosi portul pentru a schimba 2 oi pentru o carte care ii este necesara. Totusi, daca este randul jucatorului B, ar putea folosi portul pentru a oferi 2 oi bancii si a obtine resursa necesara.

Pot jucatorii sa sugereze schimburi chiar daca nu le este randul?

Da. Regulile de joc specifica ca poti face schimb numai daca jucatorul care este la rand este implicat in acel schimb, dar nu exista nici o regula care spune ca nu poti initia un schimb daca nu este randul tau.

^ Inapoi la Sumar ^

E. Detalii despre turul de joc

La inceptului randului meu, trebuie sa dau cu zarul inainte sau pot face comert sau cumparaturi inainte de a da cu zarul? Acest lucru poate avea un cuvant de spus cand jucatul are mai mult de 7 carti in mana si ar dori sa reduca numarul de carti din mana in eventualitatea in care va da un 7.

Nu, trebuie sa urmezi urmatoarea regula:

A. Arunci cu zarul pentru productie/ sau rezolvi situatia in care un 7 a iesit la zar.

B.Faci comert si construiesti.

Nu poti face comert sau constructii inainte de a da cu zarul. Totusi, singurul lucru permis inainte de a da cu zarul este sa joci o carte de dezvoltare, si numai una. Este foarte popular sa joci o carte Soldat inainte de a da cu zarul pentru a muta hotul atunci cand este amplasat pe unul din hexagoanele importante pentru tine.

Este o regula care spune ca poti juca numai o carte de dezvolatare cand iti este randul. Cand cumpar o carte de dezvoltare, de exemplu Monopol (si trebuie jucata imediat) pot juca in acelas timp si o carte Soldat ca sa mut hotul?

Nu exista nici o regula care spune ca acea carte Monopol trebuie jucata imediat. De fapt, nici o carte de dezvoltare nu poate fi jucata atunci cand o cumperi, cu o singura exceptie, cartile cu puncte victorioase. De asemenea, nu poti juca decat o singura carte de dezvoltare atunci cand iti este randul, cu aceeasi exceptie a punctelor victorioase. Deci, daca vei juca cartea Monopol nu mai poti juca si cartea Soldat.

^ Inapoi la Sumar ^

PRODUSE

CAUTA IN SITE

NEWSLETTER

INFO

FACEBOOK

©2006 IDEAL BOARD GAMES

"Catan" si "The Settlers of Catan" sunt copyright si marci inregistrate Catan GmbH. Toate drepturile rezervate. Conceptie Klaus Teuber. Bazat pe "Die Siedler von Catan" publicat de Kosmos Verlag.