Catan
navigare
Acasa Stiri Comanda online Prof. Easy FAQ: Intrebari frecvente Contact Informatii Facebook

Profeasy

Tutorial profeasy.com

Doriti sa intelegeti mai bine sistemul jocului Catan? Accesați site-ul interactiv www.profeasy.com și descoperiți secretele jocului alături de Siegfried, Marlene si Vicky!

Profesor Easy.

 

Calități educative ale jocului Catan

Catan este unul dintre cele mai populare jocuri de societate din ultimii 25 de ani.

Jucatorii colonizează insula Catan. Ei construiesc așezări, drumuri și orașe folosind resursele din jurul lor. Pot face comerț cu ceilalți jucători pentru a obține resursele de care au nevoie sau pot folosi porturile pentru comerț maritim. Primul jucător care obține 10 puncte printr-o combinație de drumuri, așezări și cărți speciale, învinge.

Jocul vă creează impresia unei vieți în timpurile de mult trecute, dar pentru copii (și pentru adulții care doresc să învețe), acesta oferă ocazia exersării și dezvoltării mai multor abilități.

Abilități dezvoltate prin intermediul jocului Catan în special de copiii între 10 și 14 ani:

Estimarea probabilităţilor:

Catan te învață diferența dintre un 2 și un 8 atunci când arunci cu zarurile. La început, toți jucătorii trebuie să aleagă pozițiile pentru întemeierea primelor așezări dintr-o varietate de hexagoane, toate având  câte un număr care trebuie să rezulte la aruncarea zarurilor pentru producția resurselor. Apoi, jucătorii trebuie să decidă unde se vor extinde în continuare și este foarte important să determine locațiile cu cea mai mare probabilitate de producție.

De asemenea, jucătorii vor învăța că, doar pentru faptul că un număr se presupune că va rezulta mai des la aruncarea zarurilor, nu înseamnă că acest lucru se va întâmpla constant.

Negociere:

Catan prezintă o varietate de schimburi posibile precum și ocazia de a efectua un schimb dintr-o poziție de influență. Toate resursele au o valoare egală dar pentru a decide schimbul trebuie să puneți în balanță atât beneficiile proprii cât și câștigul adeversarului. Vor fi momente când o resursă va fi atât de rară încât cel care o va deține își va putea exercita puterea și influența conferită de acest fapt. Un schimb foarte avantajos va aduce beneficii unui jucător.

Catan, ca alte jocuri, este o activitate socială. Nevoia de a face schimburi pentru a învinge implică dezvoltarea relațiilor interpersonale. Jocul necesită socializarea între jucători în fiecare rundă, fie pentru a depăși situația lipsei unei resurse pe care un alt jucător o deține, fie pentru a obține un surplus atunci când alți jucători au nevoie de aceeași resursă.

Planificare:

În ansamblu, toți jucătorii au același scop - să câștige jocul obţinând minim 10 puncte. Sunt însă multe modalități de a obține aceste 10 puncte câstigătoare. Vei transforma așezările în orașe sau vei extinde drumurile pentru a crea mai multe aşezări? Îți asumi riscul să cumperi o carte de dezvoltare, neștiind dacă vei mai obține o resursă prea curând? Jucătorii sunt nevoiți să evalueze situația în care se află pentru a decide cum să dobândească următorul punct câștigător.

Luarea de decizii:

Jucătorii sunt supuși unui lung șir de decizii pe care sunt nevoiți să le ia de-a lungul jocului. Deciziile pot fi influențate și se pot schimba cu fiecare rundă a jocului, în funcție de resursele obținute, de schimburile efectuate și de situații dificile create de alți jucători. Deciziile pot fi complexe, dar nu critice. Decizii mai puțin inspirate sau pariuri riscante pot fi ameliorate de alte decizii mai bune în viitor. Numărul și varietatea deciziilor însă, îmbunătățesc tehnica jucătorilor care sunt nevoiți să aleagă dintre opțiunile disponibile pentru a găsi cea mai bună soluție.

Abilități dezvoltate prin intermediul jocului Catan în special de copiii între 14 și 18 ani:

Rezolvarea competitivă a problemelor:

Treabuie să decizi care este cea mai bună cale pentru a obține cele 10 puncte câștigătoare.  Oare ceilalți jucători sunt pasivi în acțiunile lor, dorind doar să joace mai bine ca tine sau încearcă în mod activ să impiedice succesul tău? “Cel mai lung drum” și “Cea mai numeroasă armată” sunt două exemple de puncte bonus pe care alți jucători vor încerca să le obțină de la cel care le posedă.

Jucătorii sunt nevoiți să ia decizii ținând cont și de faptul că ceilalți vor încercă să-i oprească în inițiativele lor. Un jucător trebuie,  în același timp, să-și îmbunătățească poziția personală și să-i pună în dificultate pe ceilalți.

Resursele insulei sunt împărțite între toți jucătorii.

Folosirea hoțului pentru a împiedica producția de resurse a unei regiuni poate aduce dificultăți unui jucător pe termen scurt, dar poate influența negativ și puterea de dezvoltare a altor jucători, dacă resursa respectivă este necesară dezvoltării tuturor. Deoarece adversarii de joc sunt totuși o sursă de bunuri necesare, jucătorii trebuie să ia decizii cât mai bune ținând cont de efectele acestora atât pe termen scurt cât și pe termen lung.

Determinarea valorilor:

Cărțile cu resurse, folosite în schimburile de pe insulă, înlocuiesc banii, având o valoare egală atunci când sunt produse. În timpul jocului însă, fiecare jucător atribuie o valoare diferită unei resurse, în funcție de planurile sale și de nevoile celorlalți. În timp, jucătorii vor înțelege mai bine valoarea unei resurse, în funcție de planurile personale și de cererea pentru acea resursă. Comerțul activ oferă jucătorilor ocazia de a-și testa capacitatea de înțelegere a valorii unei resurse la momentul respectiv.

Evaluarea riscurilor:

Jucătorii mai mici au multe decizii de luat iar, deși în scurt timp vor învăța diferența dintre un schimb bun și unul mai puțin benefic, jocul lor este canalizat asupra realizării scopurilor pe termen scurt. Jucătorii mai în vârstă își vor modela deciziile ținând cont si de o serie de evenimente aleatorii. Vor putea ei obține resursele necesare prin aruncarea zarurilor? Sau ar trebui să încerce să obțină un port pentru a putea face comerț maritim? Dacă un alt jucător pare a fi aproape de victorie, ar fi mai bine ca ceilalți să-și schimbe planurile proprii pentru a bloca acel jucător sau să continue cursa acumulării de puncte victorioase, sperând că vor câștiga în acest mod?

Jocul oferă o combinație de informații deschise și ascunse precum și o serie de evenimente stabile și aleatorii.

Jucătorii trebuie să pună în balanță toate aceste lucruri și în același timp să își asume riscurile necesare pentru a-și mări șansele de victorie.

Catan poate fi folosit pentru a demonstra și îmbunătăți abilități din diverse domenii, necesare pentru succes.

Cel mai interesant este că aceste abilități sunt dezvoltate într-o atmosfera socială interactivă care poate fi apreciată de toate vârstele!

PRODUSE

CAUTA IN SITE

NEWSLETTER

INFO

FACEBOOK

©2006 IDEAL BOARD GAMES

"Catan" si "The Settlers of Catan" sunt copyright si marci inregistrate Catan GmbH. Toate drepturile rezervate. Conceptie Klaus Teuber. Bazat pe "Die Siedler von Catan" publicat de Kosmos Verlag.